Lekkage kozijn

Lekkage kozijn is vervelend en frustrerend. Soms is de oorzaak snel achterhaald. Soms is het een drama om te vinden. Ook voor een onderzoeker is het een speld in een hooiberg, er zijn helaas geen pasklare oplossingen voor. In veel gevallen helpt het om vast te leggen met welke omstandigheden het plaats vind, is er veel regen, waar komt de wind vandaan, is het als de regen op het kozijn staat, is het bij miezer of juist bij veel regen. In dit bericht vind je diverse praktijk voorbeelden van lekkages. Lees het bericht geheel, en klik door!, er is altijd wel een aanknoping punt waar mee je verder kunt onderzoeken. Ook niet kozijn gerelateerde lekkage zijn hier te vinden. 

Afwatering gaten

Tegenwoordig zijn de meest geleverde kozijnen die verwerkt worden naar binnen draaiende draaikiepramen. Omdat het een naar binnendraaiend element is, zijn er voorzieningen getroffen om het water dat onder in de sponning terecht komt naar buiten af te voeren middels afwatering gaten. Het gebeurt geregeld dat er iets mis is met deze water afvoer en dan heb je lekkage aan je kozijn. Als er water naar binnen komt is het eerste wat je gaat testen of het water wel wegloopt. Neem een kan water, open het draaikiepraam, en laat onder in de sponning water lopen, het water dient dan vlot afgevoerd te worden. Te langzaam lopend water is ook niet goed, als er een hoosbui op de gevel staat, dan kan de goot snel vollopen, dit moeten de afwatering gaten aan kunnen. Bij een houten kozijn is dit vaak eenvoudig op te lossen, vaak zit er een aluminium rand waar gaatjes in zitten die het water naar buiten laten lopen, maak deze gaatjes schoon en het is opgelost. Bij een kunststof kozijn is dit wat ingewikkelder, lees dit bericht voor uitleg kunststof kozijn en manieren van vochtvorming draaikiepramen. Bij een allumnium kozijn werkt het grotendeels hetzelfde als een kunststof kozijn.

Lekkage kozijn condens goot

Als er nog enkel glas in een houten kozijn is geplaatst. Dan zal dit glas flink gaan condenseren als het buiten kouder wordt. Het water loopt dan naar beneden en kan lekkage veroorzaken. In veel gevallen is er dan onder een condens goot geplaatst die het water opvangt en naar buiten afvoert middels gaatjes in het profiel. Deze gaatjes kunnen dicht zijn geraakt met schilderen of door vervuiling, ook zien we nog wel eens dat ze dicht geplakt zijn omdat het tocht. Door de gaatjes weer open te maken zal het condens vocht weer naar buiten worden afgevoerd worden.  Lees hier meer vormen van condensatie.

Geveldelen lekkage kozijn

U heeft het vast wel eens gezien bij de buren. De kozijn montage ploeg trekt de bestaande gevelbekleding er af en er worden nieuwe kunststof platen of kunststof rabatdelen geplaatst. Om het mooi af te maken trekken ze de nieuwe kozijnen met aanslag tegen de gevelbekleding aan. Het geheel ziet er fraai uit. Optisch ligt het kozijn dan 20mm op de gevel.

  1. Iets wat er fraai uit ziet hoeft bouwkundig nog niet goed te zijn. Stel dat het buiten kouder wordt en er treed achter de beplating condensatie op, dan zit dit vocht met de aanslag op het kozijn opgesloten. Er is een risico van een lekkage kozijn. Met een beetje mazzel wat vaak het geval is, merk je er niks van. De winters zijn niet meer zo koud, dus er treed minder snel condensatie op. Het is veiliger om boven het kozijn een Lekdorpel te plaatsen, en dan de lekdorpel zo diep maken dat hij achter de spinvlies folie zit. Als er dan condens ontstaat wordt dit netjes zoals het hoort naar buiten afgevoerd.
  2. Doordat het kozijn op de gevel is getrokken, ontstaan er bij rabat gevelbekleding gaten aan de zijkant van het kozijn. Als je dan geen extra aandacht schenkt is er kans op lekkage. Dit water dient met een EPDM folie op de juiste wijzen in de constructie begeleid te worden, zodat er geen kans bestaat op lekkage.

Praktijk ervaring

Bij geleverde kozijnen in Amstelveen was er kozijn lekkage. Na diverse pogingen en ten einde raad eindelijk de oorzaak gevonden. Het was een hoog draaikiepraam, de sluit nok stond zo afgesteld dat het draaikiepraam ging kieren in het midden. Bij regen kwam op dit punt gecentreerd water in de sponning terecht. Dit water liep naar beneden en viel gecentreerd op een hoekverbinder (zie foto) in de sponning van het kunststof kozijn. Deze hoekverbinder was even dik als de afwater sponning is. Gevolg was dat het water op die manier naar binnen kwam. Na het afstellen van de sluitnok werd het raam goed aangetrokken en is de lekkage opgelost. Lees hier hoe je een sluitnok van een draaikiepraam strakker kunt afstellen.

Trippel glas

Voor een eigen werk in Zoetermeer hebben we trippelglas geplaatst. Een kunststof kozijn met 1 draaikiepraam en 1 vast glas ruit. Tijdens regen trad er lekkage op. De lekkage trad op bij het vaste glas. Het water kwam tussen glas lat en kozijn naar binnen druppelen, met name tijdens wind verergerde het. Na onderzoek bleek dat bij het vaste glas buiten in de hoek bij de rubber aansluitingen een smelt verdikking van het rubber aanwezig was. Het gevolg is dat de ruit ging kieren. Water werd met wind door de kier geblazen en het trippelglas geleide het water ver naar binnen, en veroorzaakte de lekkage. We hebben de verdikking verwijderd en het glas herplaatst en het probleem was opgelost. Je kunt in deze situatie ook nog overwegen om het glas tegen het kunststof kozijn af te kitten, links en rechts 5cm omhoog en de hele onderdorpel. Dan kan het vocht niet naar binnen en zal het naar de afwatering gaten geleid worden.

Lekkage kozijn raadsel

Ook een werk in Zoetermeer het hele huis in de kozijnen gezet. Tijdens de montage gaf de klant al aan dat het lekte op een punt. Omdat de bovenzijde nog niet was afgewerkt dachten we dat komt daar door. Echter de lekkage hield na oplevering aan. Na diverse pogingen bleef het maar druppelen als het flink regende. Uiteindelijk kwamen we er achter dat er hoog op het dak was gerommeld met dakpannen die ze toen slecht vast kregen. Deze dakpannen waren naar beneden geschoven zodat er een kiertje ontstond. Dit water liep over het dak naar benden en belande op het kozijn en liep dan naar binnen. Hier onder zie je de weggeschoven pannen, hier boven was een hele kleine kier.

Deel dit bericht:

Anderen bekeken ook: